Vi har lavet undersøgelser af tal i min 3. klasse.
Eleverne har fået udlevet en håndfuld centicubes og som de har talt og bygget en stang. (mellem 12 og 40 centicubes hver)
Herefter skal eleverne lave undersøgelse af hvormange gange de kan dele den stang de har bygget i centicubes, i lige store dele.
Har du 18 cencticubes kan du dele den i 2 lige store dele med 9 i hver. Har du 24 centicubes kan du dele den flere gange
Formålet var at eleverne fik talt sammen om hvad de undersøgte og komme frem til en forståelse af sammenhængen mellem multiplikation og division
Jeg brugte følgende spørgsmål.
Hvorfor er der forskel på hvor mange gange et tal kan deles?
Hvilke tal kan deles færres gange?
Hvilket ulige tal kan deles flest gange?
Eleverne brugte papir til at holde styr på deres delinger og tal. De talte to og to sammen om hvordan de havde noteret det ned og fik brugt mange fagord.
De elever som havde brug for mere udfordring skulle forestille sig, at de havde højt tal f.eks. 68 som de så skulle dele på samme måde.
Rigitg god aktivitet som vi har brug i et emne om gange og division på 3. årgang
Ingen kommentarer:
Send en kommentar