torsdag den 7. september 2017

Ny struktur

Lærer mine elever at løse opgaver - eller lærer de at løse matematiske problemstillinger! 


Hvis jeg ønsker at mine elever bliver nysgerrige, gode til at kommunikere, kritisk tænkning og andre '21 skills' - Så er jeg nødt til at tænke min undervisning om. Jeg har brugt en udemærket grundbog, som omdrejningspunkt i min undervisning, med forskellige input i undervisningen. Fremover bliver grundbogen sekundær, til gengæld bliver der meget mere samarbejde ( sproget i fokus) opgaver som eleverne kan relatere til, tydelige mål og undervisningsdifferentering. 

Og det er slet ikke så svært. 

Eksempel på plan for to lektioner.

  1. Vi går på småtingsjagt. Eleverne skal finde ting, som er 10 mm og 10 cm. Tage billeder med iPads og vise det til de andre ved bordet.
  2. Vi laver terningslange. Kast to terninger. Eleverne skal tegne en streg, på papir, som er summen af de to terningerne. Det gør de til de har en lang slange, tegn gerne rundt på papiret og husk at skrive længen på de enkelte streger ned, så de kan regne hele længden på slangen ud. Udvidelse- det samme som før. Bortset fra at når man har kastet to terninger så viser den ene terning centimeter og den anden terning millimeter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar