tirsdag den 19. januar 2016

Matematik er en fest

Min datter har på sin super gode skole lige holdt 100 dages fest. En fest, eleverne har set frem til lige siden de startede. For de har hver dag trukket et stort sugerør og lagt det i bunker af 10, lige indtil de havde 10 bunker.

I fredags til den store fest, måtte der danses på bordene, de fik fine diplomer og nøgleringe og de fik 100 ting at spise. 10 forskellige ting og 10 af hver. Skoledagen og matematikken var en lang fest.



Når jeg skal starte op med en 1. klasse igen, skal vi helt sikkert have mere fokus på festerne. 

Vi skal i 1. klasse holde 20, 30 og 50 dags fest, med hvert deres team og med fokus på de tilhørende tabeller. (2, 3 og 5)

I 2. klasse kan vi have 60, 90 dags fester

i 3. klasse 40, 70 og vi kan vist lige nå en 80 dags fest. 

Det vigtigste bliver nok ikke festen i sig selv, men den daglige snak om, 
  • hvorfor bunker vi sugerørene i 6, når vi er på vej mod 60 dags festen?
  • hvor langt er vi nået, hvor langt er der igen?
  • hvad hedder tallet vi er nået til og hvormange 10ér og 1ér er der i tallet?
Det behøver ikke være en fest med dans på bordene eller forskellige ting at spise hver gang, det kan også være 20 min. leg til 20 dags festen. Eller 80 gangestykker til 80 dags festen ;-)

Drop tabeltræning og hold fest. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar