Her kan du finde gode ideer, undervisningforløb og tanker om undervisning
fredag den 30. oktober 2015
Visuel forståelse af tallenes positionsystem
Denne kasse hjælper de elever, der har brug for mere visuel hjælp til at forstå tallenes positionssystem.
Det første vi gør, er at putte nogle centicubes ned i den en af rækkerne. (Centicubes i samme farve som tallet udenpå kassen, fx. gul til enere) Herefter skal eleverne tage dem op og tælle dem som vist på billederne. Tilsidst skrive vi tallet ned sammen.
Næste øvelse er at eleven laver tal til mig eller til en anden elev, ved at putte centicubes ned i kasserne som i første øvelse.
Inden tredje øvelse tager vi en snak om at der kun kan bo 9 centicubes i hver kasse, hvis der skal være flere er man nød til at bytte det til en anden farve (10 for 1 og jeg sammenligner altid med penge, for det har eleverne et forhold til)
Tredje øvelse er et plusstykke. de to øverste rækker er de to tal, der skal lægges sammen og i nederste række er det resultatet, som eleven regner sig frem til.
De første øvelser er med tal der er under ti, når eleven har styr på det, går jeg videre med tal der giver mere end ti.
Kassen kan bruges til meget mere. Jeg har sat magneter på, så jeg kan skifte skiltet ud med vilkårlige tal. Så kan eleverne lave regnestykker der passer til og lægge i de rigtige kasser.
Det er også en god ide at lave hvert rum til en tabel, så ligger alle tallene i fx tre tabellen i en af kasserne og eleven kan lægge tallene i rigtig rækkefølge og øve sig på tabellerne.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar